14 november 2016
Toyota C-HR

Toyota C-HR

Ruwe bolster, blanke pit

Autotest | Ze zijn razend populair: "crossovers". Een "crossover" is een mix van een terreinauto en een ander model auto. Meestal is die andere auto een personenauto. Maar dat hoeft niet! Om meer te doen dan alleen meelopen, trok Toyota de stoute schoenen aan en kruiste een terreinauto met een coupé. Maak kennis met de C-HR.
 

Achter de C-HR zit een eenvoudige gedachte. Als Toyota de zoveelste crossover had geïntroduceerd, had het merk slechts een graantje meegepikt. Maar juist crossovers worden gekocht om anders te zijn dan anders. En dus heeft de crossover van Toyota de gespierde basis van een terreinauto, met daar bovenop het sportieve koetswerk van een coupé. C-HR betekent dan ook: Coupé High Rider.

Ruimte

Het resultaat ziet er zonder enige twijfel origineler en karaktervoller uit dan welke andere crossover dan ook. Maar het is ook meteen duidelijk dat Toyota het zichzelf moeilijk heeft gemaakt. Een crossover wordt namelijk ook gekocht om de ruimte, maar een coupé biedt minder hoofdruimte en slechts twee deuren.

Toyota C-HR

De C-HR heeft vier deuren, maar door de raamlijn van de achterdeuren op te laten lopen ontsieren deze de coupé-lijn niet en kan voldoende hoofdruimte achterin worden geboden (alhoewel niet zo veel als in een traditionele, vierkante crossover). Bovendien zijn de deurhendels verheven tot ware kunstwerkjes bovenin de deuren, waardoor dit noodzakelijk kwaad juist een aantrekkelijk element van de auto is geworden! Houdt er wel rekening mee dat die fraaie oplopende raamlijn het lastiger maakt voor kleine kinderen om naar buiten te kijken.

Toyota C-HR

De ruimte voorin is goed en de hoge zit geeft net een iets beter overzicht over het verkeer dan een doorsnee auto. De donkere hemelbekleding en de bijzondere layout van het dashboard zorgen bovendien voor het geborgen gevoel dat hoort bij een coupé. Dit gaat niet ten koste van de ergonomie, alles werkt zoals het hoort. Zo is de C-HR bijzonder en tegelijkertijd een heel vertrouwde Toyota.

Uitrusting

De uitrusting is modern en rijk, want al vanaf de basisuitvoering is een hele reeks (veiligheids)voorzieningen standaard die bij andere auto's optioneel is. Standaard kijkt een camera mee met de bestuurder en zo nodig waarschuwt de computer of grijpt deze zelfs in bij gevaar.

Toyota C-HR

Een optie die de moeite waard is, is het door JBL verzorgde audiosysteem. Voor een heel redelijke meerprijs geeft dit een meer dan verdienstelijk geluid.

Wegligging

Met zijn opvallende vormgeving is de grote vraag: rijdt de C-HR zo goed als hij er uitziet? Het antwoord is ja en nee. Aanvankelijk valt het rijden wat tegen en is het allemaal te gewoontjes. De besturing is te licht en ondanks het stugge onderstel is de feedback gering.

Toyota C-HR

Maar... wanneer de C-HR wat wordt uitgedaagd, blijkt dat de wegligging bovengemiddeld goed is. Het koetswerk helt nauwelijks over in snelle bochten of bij hard remmen. Bovendien reageert de auto ongeacht de snelheid vrijwel altijd op dezelfde, scherpe manier. Gezien het feit dat een terreinauto van nature een hoog zwaartepunt heeft en de coupé-gedachte juist dynamiek suggereert, heeft Toyota een knappe prestatie geleverd.

Toyota C-HR

1.2 Turbo

Standaard is de C-HR voorzien van een conventionele 1.2 liter viercilinder benzinemotor met turbo. Het vermogen van 116 pk / 185 Nm is ruim voldoende om mee te komen met het verkeer en wanneer nodig vlot in te voegen of over te steken. Echt snel is de C-HR 1.2 Turbo niet.

Ondanks een testrit over een veeleisend parcours (bergen, dorpjes, stadsverkeer, weinig snelwegen) kwam het gemiddelde verbruik uit op 5.6 liter per 100 km en dat komt op een tiende liter na overeen met de fabrieksopgave!

Toyota C-HR

Dit lage verbruik is gerealiseerd met de tweewielaangedreven uitvoering. De 1.2 Turbo is namelijk ook leverbaar met vierwielaandrijving, waarbij de techniek afkomstig is van de Toyota RAV4.

Hybride

Om de C-HR echt bijzonder te maken, haalt Toyota zijn geheime wapen van stal. Als alternatief voor de conventionele motor is namelijk een versie met hybride-aandrijving leverbaar. Dan zijn onder de motorkap een 1.8 liter benzinemotor en een elektromotor te vinden. Beide werken samen voor betere prestaties, een lager verbruik en meer comfort.

Het geheim zit in de gratis energie. Wanneer met een gewone auto wordt geremd, wordt in feite energie weggegooid. Bij een hybride-auto wordt bewegingsenergie tijdens het remmen omgezet in elektriciteit, die later kan worden gebruikt om de benzinemotor bij te staan (bijvoorbeeld tijdens accelereren of klimmen).

Toyota C-HR

Dit klinkt misschien als een bekend recept, want Toyota voorziet vele modellen van een hybride-aandrijving. Wanneer de technische specificaties naast elkaar worden gelegd, dan lijkt de C-HR zelfs verdacht veel op een Toyota Prius in een gelikter jasje. De C-HR heeft echter een aangepast onderstel, kortere wielbasis, grotere spoorbreedte, lager zwaartepunt (-2.5 cm), andere banden (minder zuinig, meer grip), andere besturing, een andere zithouding en een ander koetswerk (minder gestroomlijnd).

Daarmee is de beleving heel anders. Bij de Toyota Prius staan rust, comfort en een laag verbruik voorop. De C-HR legt juist de nadruk op dynamiek en rijplezier.

Toyota C-HR

Conclusie

Bij een "crossover" gaat het erom anders te zijn dan de rest. Toyota heeft dat goed begrepen. Want terwijl "de rest" een terreinauto kruist met een personenauto (hatchback), kruist Toyota een terreinauto met een coupé. De vele problemen die dat oplevert (hoog zwaartepunt, tweedeurs silhouet, lage daklijn) heeft Toyota allemaal perfect opgelost.

Rijden met de C-HR is minder spannend dan het veelbelovende uiterlijk doet vermoeden. De C-HR rijdt als een heel gewone Toyota, maar voor een crossover is het weggedrag juist bovengemiddeld. De 1.2 liter turbomotor scoort gemiddeld goed, zowel qua prestaties als verbruik. Wat de C-HR echt bijzonder maakt is de hybride-aandrijving, waarmee de auto vlotter en toch zuiniger is dan gemiddeld. Er is hier dus duidelijk sprake van ruwe bolster, blanke pit.

plus
  • Originele vormgeving
  • Bovengemiddeld goede rijeigenschappen
  • Vlot en zuinig dankzij hybride-aandrijving
min
  • Matige hoofdruimte achterin
  • Gevoel in stuurwiel kan beter
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!