11 november 2016
Volkswagen Golf

Volkswagen Golf

De lat hoger gelegd

Vooruitblik | Wanneer er een geheel nieuwe auto wordt gelanceerd, is dat groot nieuws. En om maximale aandacht van de pers te trekken, begint een fabrikant met slechts een onthulling. Pas later kan worden gereden, zodat de auto opnieuw aandacht krijgt. Een wijziging aan een bestaand model wordt in de regel afgedaan met een nieuwsberichtje. Echter, als het de Volkswagen Golf betreft liggen de zaken anders...
 

De Volkswagen Golf is de meest verkochte auto in zijn soort en daarom ook de onbetwiste standaard. Wanneer de Golf wordt verbeterd, heeft dat grote gevolgen. Een zeer grote groep kopers krijgt een betere auto en de concurrentie moet noodzakelijkerwijs volgen.

Dus nu de zevende generatie van de Golf ingrijpend is gewijzigd voor modeljaar 2017, pakt Volkswagen groots uit. De wereldpers kwam samen in de fabriek in Wolfsburg (Duitsland) voor een onthulling en toelichting op alle nieuwe techniek.

Volkswagen Golf

Onthulling

Nadat de spanning is opgebouwd met een wervelende presentatie, is de daadwerkelijke onthulling weinig reden voor opwinding. De vernieuwde Golf ziet er hetzelfde uit als het bestaande model! Het grootse nieuws is de nieuwe kleur "Tumeric Yellow". Effectief, maar wel een erg makkelijke manier om de auto een fris uiterlijk te geven.

Gelukkig is er meer. De koplampen zijn namelijk een stuk slimmer geworden. Voortaan is de Golf leverbaar met AFS+, hetgeen staat voor "Adaptive Front Light System". Hiermee worden zowel de lichtkleur als de lichtbundel aangepast aan iedere situatie voor betere zichtbaarheid en grotere veiligheid. LED achterlichten zijn voortaan standaard en de knipperlichten "animeren" om de Golf net even begeerlijker te maken.

Volkswagen Golf

Uitrusting

De belangrijkste vooruitgang zit in de uitrusting. De traditionele klokken (snelheidsmeter en toerenteller) kunnen worden vervangen door een groot (12.3 inch) beeldscherm. Dit heeft als voordeel dat de bestuurder nu zelf kan kiezen welke gegevens wanneer worden getoond. Bij sportief rijden kan de toerenteller voorrang krijgen, bij rijden op onbekend terrein kan het navigatiesysteem prominent worden getoond.

Het beeldscherm in de middenconsole is groter geworden (9.2 inch voor het topmodel, 6.5 inch voor het instapmodel) en is voortaan met gebaren te bedienen. Aanraken hoeft niet meer! Een handbeweging van links naar rechts is bijvoorbeeld voldoende om de inhoud van het scherm van links naar rechts te bewegen (zenders zoeken, door muziek-collecties bladeren, etc.).

Volkswagen Golf

Voortaan ondersteunt de Golf Android Auto en Apple CarPlay om de functies van de mobiele telefoon al rijdende veilig te kunnen gebruiken. Indien gewenst kan de auto dienst doen als hotspot, zodat alle inzittenden een Internet-aansluiting delen. Diezelfde Internet-verbinding wordt ook gebruikt voor "CarNet"; een digitale assistent die kan bijstaan bij problemen met de auto, medische ongemakken of simpelweg het terugvinden van de geparkeerde auto.

Volkswagen Golf

De belangrijkste nieuwe functie is wat Autozine betreft "Traffic Jam Assist", hiermee kan de Golf zelfstandig filerijden. Indien de auto is voorzien van een automatische versnellingsbak remt en accelereert de Golf automatisch, tot 60 km/u. Bij achteruit inparkeren met een aanhanger kan de computer het stuur overnemen.

Motoren

Voor modeljaar 2017 is de actieradius van de elektrische Golf ("e-Golf") vergroot tot 300 km (was 190 km). Aan de andere kant van het spectrum staat de Golf GTI en die kreeg er 15 pk bij, waarmee het totaal op 245 pk komt.

Volkswagen Golf

Voor het grote publiek is vooral de nieuwe 1.5 TSI motor interessant. Deze levert, afhankelijk van de uitvoering, 130 pk (BlueMotion) of 150 pk (standaard) en combineert dat met een zeer laag verbruik (4.9 liter per 100 km) dankzij cilinderuitschakeling en een zeilmodus. Dat laatste betekent dat de motor wordt uitgeschakeld wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. Voorheen zou dit tot gevolg hebben dat elektrische systemen en/of rem- en stuurbekrachtiging zouden uitvallen, maar Volkswagen is de eerste die dit probleem heeft opgelost (in een niet-hybride auto).

Hoe zuinig de nieuwe motoren zijn, moet later blijken wanneer daadwerkelijk kan worden gereden met de vernieuwde Golf. Maar nu al is duidelijk dat Volkswagen de lat weer een stukje hoger heeft gelegd.

Volkswagen Golf

Conclusie

De bakens zijn verzet. De lat is hoger gelegd. Het gemiddelde is opgetrokken. Ofwel: de meest verkochte auto is verbeterd en dat is groot nieuws. Een grote groep kopers krijgt toegang tot nieuwe techniek en de concurrentie zal moeten volgen.

Concreet betekent dit dat de Volkswagen Golf een rijkere uitrusting kreeg, waardoor de auto nu veiliger en comfortabeler is geworden. Met name het feit dat de Golf nu (deels) zelfstandig kan rijden, betekent een grote sprong vooruit. Daarbij bieden de nieuwe motoren betere prestaties bij een lager verbruik.

plus
  • Prima rijeigenschappen
  • Vooruitstrevende techniek
  • Prima prestaties, beschaafd verbruik
min
  • Hoofdsteunen te laag
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!