31 januari 2017
Kia Rio

Kia Rio

Niks mis mee

Autotest | Met iedere nieuwe generatie zet de Kia Rio weer een grote stap vooruit. Eerst was de Rio vooral een verstandige keuze. Gaandeweg maakte Kia meer werk van het uiterlijk en de rijeigenschappen. En zo werd de Rio ook nog eens begeerlijk. Wat heeft de nieuwe, vierde generatie van de Kia Rio te bieden?
 

Het lijkt misschien alsof Kia zelf niet weet wat het wil. Eerst draaide alles om een lage prijs. Door de Rio vervolgens mooier, moderner en leuker te maken was het gedaan met die lage prijs. Toch is dat een heel bewust beleid. De wens van de klant veranderde namelijk gedurende de jaren. De klant kijkt minder naar de lage prijs bij aanschaf, maar meer naar lage kosten bij gebruik en inruil.

Daarom stonden uiterlijk, betrouwbaarheid en functionaliteit centraal bij het ontwerp van de nieuwe Rio. In vergelijking met de vorige Rio is de auto langer, lager en breder geworden. Met die buitenmaten is de Rio nu de langste auto in zijn segment (de hoogte en breedte zijn gemiddeld). Hij is er alleen als vijfdeurs. Dankzij gebruik van moderne staalsoorten is de nieuwe Rio gemiddeld 17 kg lichter dan de oude.

Kia Rio

Ruimte en uitrusting

In de praktijk vertaalt dat zich in gemiddelde ruimte voorin en iets meer ruimte dan gebruikelijk op de achterbank. De bagageruimte is met 325 liter royaal bemeten. Bovendien biedt de dubbele laadvloer extra mogelijkheden. De gebruikte materialen en de afwerkingskwaliteit zijn prima. Een leuk detail is de (optionele) gekleurde baan over het dashboard. Op geen enkele manier geeft de Rio het gevoel een kleine of goedkope auto te rijden.

Dat gevoel wordt versterkt door de uitrusting. Niet alleen biedt de Rio een rijke (veiligheids)uitrusting, deze is ook nog eens beschikbaar vanaf een relatief laag uitrustingsniveau. De voorzieningen die de Rio biedt (automatisch remmen voor gevaar, waarschuwen bij onbedoeld verlaten van rijstrook, stuurverwarming, Apple CarPlay, Android Auto) zijn niet uniek, maar zijn bij de concurrentie vaak alleen beschikbaar op de duurste uitvoering.

Kia Rio

Benzine: 1.2 MPI

Op eenvoudigste motor op de prijslijst is de "1.2 MPI". Het woord "eenvoudig" is hier op zijn plaats, want door simpele en inmiddels verouderde techniek te gebruiken kan Kia deze krachtbron goedkoop bouwen en aanbieden.

In de praktijk ontbreekt het de 1.2 MPI aan souplesse en moet de motor hard werken om mee te komen met de verkeersstroom. Om te kunnen presteren moet de motor nadrukkelijk op toeren worden gehouden en dat zorgt voor een hoog verbruik. De 1.2 MPI lijkt daarom goedkoop in aanschaf, maar is dat niet in gebruik. Geheel terecht levert Kia deze motor daarom niet in Nederland.

Benzine: 1.0 T-GDI

Met een inhoud van 1.0 liter lijkt de driecilinder T-GDI de mindere motor, maar dankzij een turbo levert deze juist meer vermogen bij een laag verbruik. Kia heeft de geluiden van de banden en rijwind goed weten te onderdrukken en mede daarom is het voor een driecilinder zo kenmerkende roffelende geluid nadrukkelijk aanwezig.

Kia Rio

De prestaties van de 100 pk / 171 Nm sterke turbomotor zijn ronduit goed. Daarbij valt op dat de T-GDI tot een zeer laag toerental veel souplesse biedt. Al bij 1.200 toeren stelt de schakelindicator voor een hogere versnelling te kiezen. Dat lijkt te vroeg, maar juist dan loopt de motor het mooist. Bij een hoog toerental is de driecilinder lekker gretig en vlot.

Kia Rio

Ondanks het lage toerental en de vele brandstofbesparende maatregelen is de 1.0 T-GDI in de praktijk niet zo zuinig als beloofd. Zelfs met een uiterst kalme rijstijl was 6.5 liter per 100 km het best haalbare en dat is veel te hoog voor een auto als deze met een motor als deze.

Diesel: 1.4 CRDi

De fijnste motor op de prijslijst is de 1.4 liter viercilinder diesel. Deze biedt niet alleen ruim voldoende vermogen, maar bouwt het vermogen ook het meest geleidelijk op. Daardoor voelt de hele auto meer volwassen.

Omdat Kia met de Rio inspeelt op de vraag naar het bekende en vertrouwde, staan er geen technologische hoogstandjes op het programma. Verwacht dus geen elektrische versie of zelfs maar een hybride. Let bij de keuze voor een eventuele automaat op: de nieuwe Rio (1.4 CVVT) is leverbaar met een welhaast antieke viertraps automaat.

Kia Rio

Weggedrag

Ongeacht de gekozen motor is het weggedrag grofweg gelijk; de diesel stuurt marginaal beter, maar het verschil is klein. Opnieuw kiest Kia voor het vertrouwde. De Rio heeft daarom geen uitgesproken karakter en probeert zichzelf zoveel mogelijk weg te cijferen.

Mede daarom zou menigeen bijna vergeten hoe goed de auto in feite rijdt. Zo hebben veel auto's in dit segment (en andere modellen van Kia!) dikke A-stijlen waardoor het zicht schuin voor wordt belemmerd. De Rio geeft juist vrij zicht in lastige verkeerssituaties. Helaas is het zicht in de binnenspiegel juist matig vanwege de kleine achterruit.

Voor de test is gereden onder uiteenlopende weersomstandigheden en op allerhande wegen, van pas geplaveid asfalt tot landweggetjes vol putten en gaten. Steeds bood de Rio ruim voldoende comfort en ook als de bestuurder onhandig stuurt is de Rio op geen enkele fout te betrappen.

Kia Rio

Conclusie

Wat heeft de nieuwe Kia Rio (2017) te bieden? Degelijkheid en vertrouwen. De Rio is niet vernieuwend en heeft geen uitgesproken karakter. De meerwaarde boven de concurrentie lijkt daarom gering. De Rio is echter nauwelijks op fouten te betrappen, alleen de verbruikscijfers vallen in de praktijk tegen.

Het weggedrag is welhaast voorbeeldig. Bovendien biedt de Rio alle luxe van de concurrenten al vanaf een lager uitrustingsniveau. Zo zet Kia met de vierde generatie van de Rio wederom een grote stap vooruit.

plus
  • Prima rijeigenschappen
  • Functioneel en degelijk
  • Sterke, levendige 1.0 T-GDI motor
min
  • Niet zo zuinig als beloofd
  • Vele betuttelende waarschuwingen
  • Matig zicht in binnenspiegel door kleine achterruit
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!