10 februari 2017
Seat Ateca

Seat Ateca

Bluf-SUV in optima forma

Rij-impressie | Een SUV heeft iets theatraals. Een SUV ziet er dankzij een stoer front, hoge schouderlijn en grote bodemvrijheid uit als een onoverwinnelijke machine. Ooit waren SUV's daadwerkelijk tot heel wat in staat, maar inmiddels gaat het alleen nog maar om het uiterlijk. Seat gaat zelfs nog een stap verder door de Ateca te voorzien van een 1.0 liter motortje. Als dat maar goed gaat...
 

Het klinkt haast onwaarschijnlijk: een middelgrote SUV met een 1.0 liter driecilinder motor. Alsof het een klein stadsautootje is! Ook Autozine werd aanvankelijk op het verkeerde been gezet. Om als allereerste verslag te kunnen doen over de Ateca, haalde Autozine de Ateca in de lente van 2016 op bij de fabriek in Barcelona (Spanje) voor een testrit naar Nederland.

Met het oog op die lange reis inclusief een fotosessie in een afgelegen natuurgebied, werd destijds voor de 1.4 liter benzinemotor gekozen. Die "1.4 EcoTSI" laat in de praktijk weinig te wensen over: het vermogen is ruimschoots voldoende. Dankzij de zesbak en de goede geluidsisolatie is de Ateca 1.4 lekker stil op de snelweg. Ook het testverbruik van 1 op 18 is keurig voor een auto van deze omvang en dit vermogen.

Seat Ateca

1.0 EcoTSI

En toch bleef het knagen. Met de 1.0 EcoTSI motor is de Ateca een stuk voordeliger in aanschaf. Daarnaast bleef de vraag: zou een 1.0 liter motor in een SUV echt voldoende zijn geweest?

Deze tweede proefrit met de Ateca beantwoordt die vraag vrijwel meteen. Zodra het koppelingspedaal wordt losgelaten, is duidelijk dat het vermogen van 115 pk ruimschoots voldoende is. De Ateca 1.0 zet zich niet aarzelend, maar zelfs vastberaden in beweging.

Seat Ateca

Vervolgens bouwt het vermogen zich heerlijk op met het toerental, waardoor de kleine motor veel meer karakter toont dan de grotere. In de verte is de kenmerkende roffel van een driecilinder motor hoorbaar, maar storend is dit nooit.

Eenmaal op snelheid blijkt het koppel van 200 Nm eveneens genoeg te zijn. Op de snelweg hoeft niet te worden teruggeschakeld en kan in de zesde versnelling met enige goede wil worden geaccelereerd. Het toerental blijft ook op de snelweg beperkt (100 km/u is zo'n 2.000 tpm), waardoor de 1.0 EcoTSI qua comfort niet veel onderdoet voor de 1.4 EcoTSI.

Seat Ateca

Helaas leert een week rijden dat er een adder onder het gras zit. Omdat de 1.0 EcoTSI harder moet werken om te presteren dan de 1.4 EcoTSI, is het lastiger om zuinig te rijden. Ondanks een kalme rijstijl en ondanks ritten in het vlakke Nederland, bleef het testverbruik steken op 1 op 15.5 en dat is hoger (!) dan dat van de 1.4 EcoTSI.

Seat Ateca

Weggedrag

Ongeacht de gekozen motor is de Ateca een bovengemiddeld goed sturende auto. De Ateca is een echte "bluf SUV" en dat betekent dat het stoere uiterlijk niet wordt waargemaakt met kwaliteiten in het terrein. In plaats daarvan ging alle aandacht uit naar de rijkwaliteiten op de verharde weg. Daarom is het onderstel tegelijkertijd comfortabel en communicatief.

De Ateca biedt de makkelijke instap, de hoge zit en het goede overzicht dat hoort bij een SUV. Tegelijkertijd helt het koetswerk nauwelijks over in snelle bochten. De rijkwaliteiten zijn daarom vergelijkbaar met die van een traditionele personenauto.

Seat Ateca

Uitrusting

Tegelijkertijd biedt de Ateca dankzij de royale binnenruimte echt meerwaarde boven een gewone personenauto. De ruimte voorin is goed, de ruimte achterin geweldig. Ook met twee grote volwassenen voorin zitten nog eens twee volwassenen prima achterin. Alsof dat nog niet genoeg is, is de bagageruimte met 510 liter ook nog eens bovengemiddeld groot.

Met de juiste opties is de Ateca te voorzien van de meeste (maar niet alle!) luxe- en veiligheidsvoorzieningen die op het moment van schrijven gangbaar zijn. Het infotainment-systeem (audio, navigatie en communicatie) is rechtstreeks afkomstig van moederbedrijf Volkswagen en voldoet uitstekend. De hier gereden versie is relatief eenvoudig aangekleed, maar biedt wel alles wat mag worden verwacht van een moderne auto. Kortom: wel de indrukwekkende uitstraling, maar niet de torenhoge prijs.

Seat Ateca

Conclusie

Voldoet een 1.0 liter driecilinder motor in een middelgrote SUV zoals de Seat Ateca? Absoluut! De prestaties van de 1.0 EcoTSI zijn prima en de kleine motor is zelfs levendiger dan de grotere 1.4 EcoTSI. Ook het comfort doet nauwelijks onder voor dat van de 1.4. Echter, het verbruik is nauwelijks lager (soms zelfs hoger) dan dat van de 1.4 EcoTSI. Daarmee is de aanschafprijs wel lager, maar de kilometerprijs niet.

Omdat Seat de nadruk legt op gebruik op de openbare weg, zijn de rijeigenschappen uitstekend. Daarbij overtuigt ook het hier gereden instapmodel met prima bouwkwaliteit en een rijke standaarduitrusting.

Alhoewel de Ateca 1.0 EcoTSI absoluut niet geschikt is als terreinauto, voldoet hij wel als SUV: ruim, comfortabel en heel stoer. Een bluf SUV in optima forma dus!

plus
  • Zeer ruim
  • Prima weggedrag
  • Sterke, levendige 1.0 EcoTSI motor
min
  • Matige klank standaard audiosysteem
  • 1.0 liter motor minder zuinig dan 1.4 liter motor
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!